Základ daně dodaného zboží obchodníkem je tvořen vším, co představuje jím obdržené protiplnění za dodané zboží, tj. jak kupní cena hrazená zákazníkem, tak částka hrazená výrobcem po předložení kupónu obchodníkem.
V daném ohledu způsob úhrady části prodejní ceny zboží, kterou obchodník obdrží od třetí strany a ne od zákazníka, není pro stanovení výše základu daně relevantní.
Společnost Yorkshire Co-operatives (maloobchodní prodejce) poskytovala při prodeji konkrétního zboží slevu z jeho původní ceny, a to zákazníkům, kteří při nákupu předložili slevové kupóny, které vydávali různí výrobci uvedeného zboží. Yorkshire nakupovala zboží od výrobců za původní cenu. Výrobci poskytovali kupóny zákazníkům prostřednictvím reklamních akcí v mediích. Zákazník v případě předložení slevového kupónu uhradil společnosti Yorkshire původní cenu zboží sníženou o jmenovitou hodnotu kupónu. Přijaté kupóny Yorkshire vracela výrobcům k jejich zpětnému proplacení. Výrobci nevystavovali Yorkshire dobropisy k původním fakturám na dodané zboží. Yorkshire stanovovala základ daně jí prodaného zboží ve výši ceny hrazené zákazníkem, plus částky obdržené od výrobců, tj. základ daně se rovnal běžné prodejní ceně zboží. Na základě rozsudku C – 317/94 Elida Gibbs Yorkshire požádala vrácení přeplatku DPH s odůvodněním, že úplatou za jí dodané zboží byla pouze částka placená zákazníkem, kdy částka obdržená od výrobců představovala vratku nebo slevu poskytnutou jí výrobci z původní prodejní ceny. Navíc s ohledem na to, že výrobci nevystavovali dobropisy, nevznikala jí povinnost upravit nárok na původně uplatněný odpočet daně. Dle správce neuznal požadovaný nárok na vrácení daně s odůvodněním, že Yorkshire chybně interpretovala závěry rozsudku C – 317/94.
SDEU uvedl, že základ daně dodaného zboží společností Yorkshire je tvořen vším, co představuje protiplnění za dodané zboží, tj. do základu daně vstupuje jak kupní cena hrazená zákazníkem, tak částka, kterou obdržela od výrobců poté, co jim předložila kupóny k proplacení. Výrobce může být v transakci mezi prodejcem a zákazníkem považován za třetí osobu a platba, kterou výrobce poskytuje prodejci za zboží prodejcem dodané konečnému spotřebiteli, tvoří část úplaty obdržené prodejcem za jím prodané zboží. Kupón předložený mu zákazníkem zakládá prodejcovo právo na obdržení náhrady od výrobce ve výši slevy poskytnuté prodejcem konečnému zákazníkovi. Částka reprezentovaná jmenovitou hodnotou kupónů tvoří pro prodejce majetkovou hodnotu, jenž získává na základě jejich předložení výrobci, proto kupóny jako takové musí být považovány, v míře jejich hodnoty, za platební prostředek.
Doplňující informace:
Související rozsudky: C – 317/94 Elida Gibbs, C – 427/98 Komise vs Německo
Zákonná úprava EU: čl. 73 DPH směrnice 2006/112/ES
Tuzemská zákonná úprava: §36 zák. č. 235/04 Sb., o DPH